PROTOKÓŁ TURNIEJU WOJEWÓDZKIEGO
41. MAŁEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO
6-7-8 CZERWCA 2022
Jury w składzie:
- Grażyna Jakubecka – wieloletnia aktorka Teatru
im. Juliusza Osterwy w Lublinie,
- Dorota Mościbrodzka – kustosz Wojewódzkiej
Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie,
- Dominka Jarosz – logopedka, młodsza instruktorka ds. literatury, recytacji i teatru WOK
po wysłuchaniu 75 recytatorów w trzech kategoriach
wiekowych postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
WYRÓŻNIENIA
KLASY I-III
MARTYNA KOWAL, SP w Dereźni
BARTŁOMIEJ TETER, SP w Bystrzycy Starej
PIOTR ŁUKASIAK, SP nr 1 w Rykach
WIKTORIA WÓJCIK, SP w Świerszczowie
LENA CHĘĆ, SP w Sadurkach
KLASY IV-VI
WIKTOR KRECH, SP nr 2 w Tomaszowie Lubelskim
SZYMON ŻUKOWSKI, SP w Bystrzycy Starej
AGATA KOZIEŁ, Zespół Placówek Oświatowych w
Ciecierzynie
HUBERT GAWEŁ, SP nr 2 w Radzyniu Podlaskim
HANNA PAWLAK, SP w Kocku
KLASY VII-VIII
AMELIA LIPIŃSKA, SP w Dołdze
KACPER KALEMBA, SP w Sahryniu
MILENA BIBER, SP w Moniatyczach
MACIEJ RADOMYSKI, Łukowski Ośrodek Kultury
ANSTAZJA PYRIH, SP w Żyrzynie
NAGRODY
KLASY I-III
I NAGRODA
TOMASZ DROZD, SP nr 3 we Włodawie
ZOFIA BARTOŁD, SP nr 1 w Łukowie
II NAGRODA
MIKOŁAJ FOGELGESANG, SP nr 1 w Tomaszowie Lubelskim
JULIA GAJEWSKA, SP nr 1 w Rykach
III NAGRODA
IGNACY ŁUKASIEWICZ, SP w Leszkowicach
ZOFIA JASIONOWICZ, SP w Wyrykach
KLASY IV-VI
I NAGRODA
LENA ALEKSANDROWICZ, Łukowski Ośrodek Kultury
II NAGRODA
LENA DOBROWOLSKA, SP nr 7 w Świdniku
LENA SOBIESIAK, SP nr 2 w Łęcznej
III NAGRODA
WIKTOR NIEŚCIOR, SP w Łosińcu
OLIWIA MIROSŁAW, SP w Maszkach
KLASY VII-VIII
I NAGRODA
OLIWER PASTOR, Miejski Dom Kultury w Dęblinie
MAKSYMILIAN ARTECKI, SP w Chotyłowie
II NAGRODA
EMILIA CEGŁOWSKA, SP nr 2 w Łęcznej
III NAGRODA
MARTYNA GOLAK, SP w Ostrówku
Jury dziękuje wszystkim recytatorom za
świadomy udział w konkursie, a instruktorom za duży wkład pracy w przygotowanie
prezentacji dzieci i młodzieży. Każdego dnia towarzyszyły słuchaczom i
wykonawcom duże, pozytywne emocje płynące z ciekawej interpretacji
zróżnicowanego, ale w przeważającej większości dobrze dobranego tekstu.
Jednocześnie jury zwraca uwagę na niepotrzebne użycie kostiumu i rekwizytu oraz
nadużywanie przez najmłodszych wyraźnie wyuczonych gestów.
Daje się zauważyć rosnącą wraz z wiekiem i
doświadczeniem życiowym recytatorów świadomość interpretacyjną wykonywanych
prezentacji. Dzieci (klasy 4-6) i młodzież (klasy 7-8) ładnie pracują emocjami,
świadomie, ale nie przesadnie, różnicują dialog. Gdy tekst odpowiada
wrażliwości i możliwościom interpretacyjnym wykonawców, recytacja sprawia im
radość i jest źródłem satysfakcji.
Wobec lat ubiegłych, jury widzi znaczącą
poprawę artykulacji i wymowy. Jednocześnie przypomina, żeby nadmiernie nie realizować
samogłosek nosowych, unikać tzw. hiperpoprawności, co jest nienaturalne w
przekazie i zakłóca płynność mowy polskiej. Jury sugeruje, aby częściej sięgać
po teksty nacechowane zróżnicowanymi emocjami, dającymi większe pole do popisu.
Szukajcie tekstów pogodnych i nacechowanych optymizmem, którego nam na co dzień
tak często brakuje!