08.06
2022

41. Mały Konkurs Recytatorski - Turniej Wojewódzki - protokół

PROTOKÓŁ TURNIEJU WOJEWÓDZKIEGO

41. MAŁEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO

6-7-8 CZERWCA 2022

 

Jury w składzie:

-       Grażyna Jakubecka – wieloletnia aktorka Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie,

- Dorota Mościbrodzka – kustosz Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie,

-       Dominka Jarosz – logopedka, młodsza instruktorka ds. literatury, recytacji i teatru WOK

 

po wysłuchaniu 75 recytatorów w trzech kategoriach wiekowych postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

 

WYRÓŻNIENIA

KLASY I-III

MARTYNA KOWAL, SP w Dereźni

BARTŁOMIEJ TETER, SP w Bystrzycy Starej

PIOTR ŁUKASIAK, SP nr 1 w Rykach

WIKTORIA WÓJCIK, SP w Świerszczowie

LENA CHĘĆ, SP w Sadurkach

 

KLASY IV-VI

WIKTOR KRECH, SP nr 2 w Tomaszowie Lubelskim

SZYMON ŻUKOWSKI, SP w Bystrzycy Starej

AGATA KOZIEŁ, Zespół Placówek Oświatowych w Ciecierzynie

HUBERT GAWEŁ, SP nr 2 w Radzyniu Podlaskim

HANNA PAWLAK, SP w Kocku

 

KLASY VII-VIII

AMELIA LIPIŃSKA, SP w Dołdze

KACPER KALEMBA, SP w Sahryniu

MILENA BIBER, SP w Moniatyczach

MACIEJ RADOMYSKI, Łukowski Ośrodek Kultury

ANSTAZJA PYRIH, SP w Żyrzynie

 

NAGRODY

KLASY I-III

I NAGRODA

TOMASZ DROZD, SP nr 3 we Włodawie

ZOFIA BARTOŁD, SP nr 1 w Łukowie

II NAGRODA

MIKOŁAJ FOGELGESANG, SP nr 1 w Tomaszowie Lubelskim

JULIA GAJEWSKA, SP nr 1 w Rykach

III NAGRODA

IGNACY ŁUKASIEWICZ, SP w Leszkowicach

ZOFIA JASIONOWICZ, SP w Wyrykach

 

KLASY IV-VI

I NAGRODA

LENA ALEKSANDROWICZ, Łukowski Ośrodek Kultury

II NAGRODA

LENA DOBROWOLSKA, SP nr 7 w Świdniku

LENA SOBIESIAK, SP nr 2 w Łęcznej

III NAGRODA

WIKTOR NIEŚCIOR, SP w Łosińcu

OLIWIA MIROSŁAW, SP w Maszkach

 

KLASY VII-VIII

I NAGRODA

OLIWER PASTOR, Miejski Dom Kultury w Dęblinie

MAKSYMILIAN ARTECKI, SP w Chotyłowie

II NAGRODA

EMILIA CEGŁOWSKA, SP nr 2 w Łęcznej

III NAGRODA

MARTYNA GOLAK, SP w Ostrówku

 

Jury dziękuje wszystkim recytatorom za świadomy udział w konkursie, a instruktorom za duży wkład pracy w przygotowanie prezentacji dzieci i młodzieży. Każdego dnia towarzyszyły słuchaczom i wykonawcom duże, pozytywne emocje płynące z ciekawej interpretacji zróżnicowanego, ale w przeważającej większości dobrze dobranego tekstu. Jednocześnie jury zwraca uwagę na niepotrzebne użycie kostiumu i rekwizytu oraz nadużywanie przez najmłodszych wyraźnie wyuczonych gestów.

Daje się zauważyć rosnącą wraz z wiekiem i doświadczeniem życiowym recytatorów świadomość interpretacyjną wykonywanych prezentacji. Dzieci (klasy 4-6) i młodzież (klasy 7-8) ładnie pracują emocjami, świadomie, ale nie przesadnie, różnicują dialog. Gdy tekst odpowiada wrażliwości i możliwościom interpretacyjnym wykonawców, recytacja sprawia im radość i jest źródłem satysfakcji.

Wobec lat ubiegłych, jury widzi znaczącą poprawę artykulacji i wymowy. Jednocześnie przypomina, żeby nadmiernie nie realizować samogłosek nosowych, unikać tzw. hiperpoprawności, co jest nienaturalne w przekazie i zakłóca płynność mowy polskiej. Jury sugeruje, aby częściej sięgać po teksty nacechowane zróżnicowanymi emocjami, dającymi większe pole do popisu. Szukajcie tekstów pogodnych i nacechowanych optymizmem, którego nam na co dzień tak często brakuje!